Een klankbad heeft zoals meer ‘alternatieve therapieën’ een verbazingwekkend gunstige kosten-batenverhouding; snel en goedkoop kan het de ervaring van ‘geluk’ binnen bereik brengen en tal van gunstige gezondheidseffecten teweegbrengen.

Neurowetenschapper en bio-fysicus Softky: “Ik ben gefascineerd door klankbaden.”

William Softky en Criscilla Benson

De Amerikaanse biofysicus William Softky: “Ik ben gefascineerd door klankbaden. Niet alleen vanwege de zachte, subtiele sensaties die pure tonen kunnen geven aan ieder ademend wezen. Als neuro-wetenschapper en bio-fysicus ben ik mijn hele carrière bezig om te proberen de mathematische wetenschap te begrijpen van hoe fluïde (waterrijke) hersenen interacteren met vibrerende voorwerpen.

Uit de onderzoeken blijkt dat coherente geluidspatronen het zenuwstelsel kunnen helpen om zichzelf te ‘stemmen’, op dezelfde manier waarop een stemvork een pianostemmer kan helpen om een piano zuiver te stemmen.

De meest effectieve circuits zowel digitaal als biologisch zijn altijd autonoom en werken volgens eenvoudige principes

William Softky: “Ik heb mijn hele leven elektronische informatieverwerkingscircuits (digitaal) ontworpen en neurale circuits (fysiek, biologisch) onderzocht. De meest effectieve circuits zowel digitaal als biologisch zijn altijd autonoom en werken volgens eenvoudige principes, wat betekent dat ze hun informatiebehoefte identificeren en deze vrijelijk nastreven. Onze voorouders evolueerden als rechtopstaande zoogdieren in een complexe wereld, en welk geluks-circuit zij toen ook gebruikten om hun weg in het leven te vinden, ligt nu nog steeds latent in ons.

Eigen menselijkheid herontdekken

Maar een groot deel van dat circuit of netwerk is verhuld of omgeleid naar de doelstellingen van de beschaafde samenleving, en hoe het werkt zijn we vergeten. Graag probeer ik de principes van gezond verstand waarmee onze eigen geest werkt te verduidelijken, zodat mensen hun eigen menselijkheid in zichzelf kunnen herontdekken.”

Neil Young: Digitale compressie technologie zoals MP3 en streaming ondermijnt de menselijke waardigheid

Neil Young, een beroemde rock muzikant sinds de jaren 60, zei onlangs in een interview voor New York Times Magazine dat digitale compressie technologie zoals CD- MP3 en streaming — de menselijke waardigheid ondermijnt. In de duizenden reacties en comments op Young’s uitspraak verklaarden lezers hem voor gek en noemden hem een emotionele, anti-wetenschappelijke, half dove, Luddiet.

Alles wat menselijk is is doordrenkt van imperfectie, dat wegfilteren maakt ons niet méér perfect

Een journalist van de New York Times verzucht: “Ik weet niet of het kwaad waar Neil  Young ons voor waarschuwt ons zal overkomen. Ik weet niet of de ontbrekende informatie die Silicon Valley uit de muziek knutselt en uit de rest van ons leven, of dat echt iets slechts doet met onze hersenen of dit gewoon de nieuwste obsessie is van een eeuwig mopperende, inventieve, rusteloze man. Zijn boodschap is dat alles wat menselijk is doordrenkt is van imperfectie en dat wegfilteren maakt on niet meer perfect; het maakt ons ziek.”

In deze brochure op zijn website beschrijft en onderbouwt Softky hoe moderne digitale geluidsopname en -weergave technieken actief de menselijke geluids-perceptie en verbinding ondermijnen. Technologie corrumpeert de menselijke sensimotorische interacties. De onderzoeksgegevens zijn volgens de wetenschapper meetbaar en repliceerbaar. Meer op William Softky’s website

Zenuwstelsel heeft 10x betere microtijd-resolutie nodig dan de beste digitale opnames kunnen geven

Enkele korte passages uit de brochure vertaald: Anders dan digitale recorders vindt ons zenuwstelsel microtijd heel belangrijk. zowel wat betreft de manier waarop signalen worden gedetecteerd alsook hoe ze geïnterpreteerd worden. En de cijfers doen er echt toe: Zelfs de beste digitale recorders kunnen de tijd slechts tot 23 microseconden weergeven, terwijl ons zenuwstelsel een minstens tien keer betere resolutie nodig heeft, in de buurt van twee tot drie microseconden.

Diepte

Die ontbrekende microtijdresolutie lijkt “slechts” te gaan om een heel klein percentage. Maar dat het gaat over maar liefst 90% van de resolutie
informatie waar het zenuwstelsel om geeft. We hebben die microtijd nodig om de diepte te horen van geluiden buiten ons en om de emoties van anderen in ons te kunnen voelen. De oude analoge apparaten behouden die noodzakelijke 90%. Digitalisering maakt het kapot. Neil Young had gelijk.

Zenuwstelsel kalibreren

In het Paleo-tijdperk heeft ons zenuwstelsel zichzelf een paar miljoen jaar lang prima gekalibreerd, omdat de sonische omgeving buiten -die de mens past, eenvoudig, natuurlijk en driedimensionaal was: windgeluiden, regengeluiden, twijgjes, mensen. Elk geluid is echt, elke microseconde perfect op zijn plaats. Helaas knoeit de moderne wereld met microseconden: beeldschermen en lichten flikkeren met een frequentie die het onbewuste gek maakt.

Zenuwstelsel raakt niet alleen van slag door wat wij ‘geluidsvervuiling’ noemen, ook door kunstmatige geluiden die we ‘entertainment’ of ‘verbinding’ noemen

Digitale telefoons gooien subtiele vocale nuances door elkaar, luidsprekers maken on-fysieke geluidspatronen, oortelefoons creëren concurrerende soundscapes, draadloze onderbrekingen zorgen voor onvoorspelbare schokjes. Ons delicate, op trilling ingestelde zenuwstelsel raakt niet alleen gedekalibreerd door geluiden die we ‘geluidsvervuiling’ noemen, maar ook door de kunstmatige geluiden die we ‘entertainment’ en ‘verbinding’ noemen.

Terugkeren naar een kalibrerende omgeving

De oplossing voor de mentale ellende die wordt veroorzaakt door een ontregelende sonische omgeving, is terugkeren naar een kalibrerende omgeving, zoals een geluidsbad. De meest natuurlijke sonische omgeving is uiteraard de natuur zelf, en in feite biedt gewoon rustig rondhangen tussen de bomen, ook wel ‘bosbaden’ genoemd, goed voordelen die wetenschappelijk goed gedocumenteerd zijn.

Puntbronnen

Een door mensen gemaakt klankbad gebruikt daarentegen twee tegengestelde soorten geluid om de op een mat liggende ontvangers op twee tegengestelde manieren opnieuw te kalibreren. Om iemands gevoel voor ruimtelijke lokalisatie opnieuw te kalibreren – precies horen waar een geluid vandaan komt – zijn er ratels, rainsticks, belletjes en andere objecten die klinken vanaf specifieke punten in de ruimte. Deze vormen wat natuurkundigen ‘puntbronnen’ noemen, een soort testpatroon dat voortkomt uit exacte punten in ruimte en tijd.

Gelijktijdige, consistente, coherente stimulatie met geluid

Om de trillingen van het hele lichaam opnieuw te kalibreren, bevatten geluidsbaden ook dingen die langdurend rinkelen doordat ze over de rand worden gewreven, zoals je een wijnglas met je vinger laat zingen. Messing Tibetaanse klankschalen en enorme cilindrische kwartsschalen creëren beide aanhoudende tonen met één frequentie, die doorgaans staande golven in de kamer vormen. Staande golven hebben het eenvoudigst mogelijke patroon in ruimte en tijd en voorzien het hele lichaam van gelijktijdige, consistente, coherente stimulatie. Sensorische neuronen op en onder de huid vuren dus allemaal in microseconden synchroon.

Het begrijpen van onze hersenen als trillings-manager

Het begrijpen van onze hersenen als trillings-managers die door het moderne leven gemakkelijk kunnen worden gedekalibreerd, laat ons zien wat we moeten vermijden en wat we moeten doen. Elke zelflerende processor moet kunstmatige en kunstmatig interessante signalen vermijden, zodat door technologie gemaakte geluiden en gebroken soundscapes op zichzelf de zenuwstelsels dekalibreren. Gelukkig kan diezelfde processor zichzelf herijken met simpele geluiden van vaste voorwerpen, één van de goedkoopste en veiligste manieren om het zenuwstelsel weer te laten zingen.

Het menselijk lichaam is zo ongeveer gemaakt van geluid

Tot slot van dit artikel een uitspraak van David Baguley, professor ‘hearing sciences, leading expert in tinnitus en hyperacusis aan de Universiteit van Nottingham: “We weten dat geluid een enorme invloed heeft op de structuur van het brein.” Het hele menselijk lichaam is van top tot teen een verzameling vibraties, het lichaam is zo ongeveer gemaakt van geluid. Als je geluid begrijpt dan begrijp je een mens.”

Aanverwante artikelen op deze website

Disclaimer