Sinds de ontdekking van Epigenetica ruim 10 jaar terug is duidelijk geworden dat onze genen direct reageren op gevoelens, activiteiten en uitwisselingen die wij hebben met onze omgeving: de voeding die je neemt, je sociale contacten, de sfeer thuis, op het werk, op school, hoe je beweegt, hoe je slaapt, de lucht die je ademt. Al deze dingen bepalen of bepaalde genen actief worden of niet. Dit noemt men gen-expressie.

Bij het beoefenen van mediteren, yoga of Tai Chi vinden er in het lichaam reacties plaats op het niveau van moleculen en cellen. Dit is onlangs aangetoond door onderzoekers van de Universiteit van Coventry (GB) en de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Mediteren en moleculen

Ivana Buric, die promotieonderzoek doet bij zowel Coventry University als de Radboud Universiteit: ‘Onze resultaten laten zien dat yoga en mindfulness tegenovergestelde effecten op de gen-expressie hebben als stress of angst. Er is meer onderzoek nodig om die effecten volledig te begrijpen.’

Volgens de studie vertonen mensen die mediteren het tegenovergestelde effect van stress en angst; namelijk een lagere productie van NF-kB en cytokines, wat het risico op ontstekingsgerelateerde aandoeningen zoals bijvoorbeeld de vorming van plaques in de aderen vermindert.

Stress/drukte/zorgen: ontstekingsreacties – wel vaartsziekten -neuro-degeneratie

Het moderne jachtige Westerse leven stimuleert de productie van een molecuul genaamd ‘nuclear factor kappa B’ (NF-kB), waardoor de productie van cytokines, een bepaald soort eiwitten, stijgt. Cytokines veroorzaken ontstekingen op celniveau. Dat is handig voor kortstondige stressreacties omdat dit het immuunsysteem een kortstondige boost geeft

Muziekstudio JP in het Wijk aan Zeese Badgastenkerkje wordt wekelijks ingericht als meditatie-concertruimte.

Maar in onze huidige maatschappij waarin stress veel en vaak langdurig voorkomt, vormt dat serieuze risico’s die de kans vergroten op bijvoorbeeld aderverkalking, verstoorde slaap, dementie, kanker, burn-out en psychiatrische omstandigheden zoals depressie.

Hersenzenuwen nemen tijdens (chronische) zorgen of angst flink af in lengte en ook in het aantal vertakkingen: neuro-degeneratie. Hormonaal verandert er ook van alles.

Je zegt: dit is een angstige tijd kunnen we er iets aan doen?

Het antwoord is: ja. En goedkoper kan het niet. Het is heel eenvoudig en het enige is dat je het gewoon moet doen. Meditatie is ongelooflijk krachtig. Mediteren is even helemaal rustig, niet nadenken helemaal in het hier en nu, gewoon innerlijke rust. En dan is een kwartier per dag genoeg om je DNA schakelaartjes weer in de goede stand te zetten.

Lees voor nadere toelichting ook het artikel over het onderzoek prof. Pierre Capel van de Universiteit Utrecht. Prof.

Angst sloopt, diepe rust, dankbaarheid, meditatie, liefde herstelt

Angst verandert de activiteit van NF kappa B. NF-kB werkt op heel veel systemen in het lichaam en ook op het immuunsysteem. Emeritus prof. Capel neemt de moeite om iets te vertellen over de directe invloed van emoties op ons lichaam: “Ik ben geen gekke geitenwollensokken idioot maar meditatie is ongelooflijk krachtig. Even helemaal rustig, geen zorgen, laat nou alles even met rust. Een kwartier is genoeg om je DNA schakelaars te resetten.”

“Ik ben geen geitenwollensokken idioot maar mediteren is ongelooflijk krachtig. Laat nou alles even met rust”.

Hits: 134