WIJK AAN ZEE– Op zondag 10 februari om 12 uur is er in het Badgastenkerkje: advaita en meditatie met Volker Hinten. Volker zal spreken over advaita, er kunnen hem vragen gesteld worden en we doen wat meditatie-oefeningen. Toegang: een vrijwillige bijdrage voor de instandhouding van de EVENEmoMENTJES . Inloop vanaf 11:30

Volker Hinten

In het Westen neemt de belangstelling voor de klassieke Oosterse spirituele tradities sterk toe. Een bekend voorbeeld is het boeddhisme. Minder bekend is de advaita vedanta die drieduizend jaar terug ontstaan is in India. Volker Hinten is maatschappelijk werker voor GGZ Mentrum Amsterdam, gecertificeerd mindfulness trainer, HBO+ hypnotherapeut. Kreeg onderricht non-dualiteit bij A Smit en Dr. D. Tiemersma en volgde seminars met Ramesh Balsekar in Bombay.

Volker heeft een meditatiegroep in Castricum en geeft mindfulness voor mensen met (beginnende) dementie en mantelzorgers  Hij is te horen als voice-over in de in de IJmond gefilmde docu Kind van de natuur over vervalsing en echtheid in kunst en natuur.

Advaita wordt een levende filosofie of ook wel bevrijdingsweg genoemd, die gebaseerd is op de eigen, directe, ervaring. Volker Hinten: “Advaita gaat niet over voorschriften, belijdenissen, religies, politiek, organisaties en is ook niet het gele hesje van de spiritualiteit. Advaita gaat altijd over U. Het nodigt uit, daagt uit tot het stellen van vragen over die zaken die als vanzelfsprekend worden beschouwd. Want hoe vanzelfsprekend is het leven, de wereld, de eeuwigheid of uw persoon?”

Helder, ontspannen

In de Westerse wereld worden onze keuzemogelijkheden vaak ingeperkt tot: vóór of tegen. Een modern denkende geest kan zich bijna niet voorstellen dat je naar het leven kunt kijken zonder een mening, zonder een uitleg of overtuiging. Als er al zo’n manier van kijken bestaat, dan kan dat toch alleen zijn in het hoofd van een halve gare? De bekende Engelse filosoof, hoogleraar Alan Watts zegt hierover: “Wij leven in de waan dat de wereld en het universum op orde gehouden wordt door de wijze waarop de menselijke geest indeelt, benoemt en categoriseert. We zijn bang dat wanneer we ons daar niet met de grootste vasthoudendheid aan blijven vastklampen dat alles in chaos ten onder zal gaan. Kennis, denken, taal en logica zijn essentieel, zij vormen één helft van de geestelijke gezondheid. Maar een persoon of samenleving die maar half geestelijk gezond is, is krankzinnig (“half gaar” red.) De andere helft van geestelijke gezondheid ligt eenvoudig in het zien en ervaren van het onbekende. Iedere revolutionaire, vernieuwende denker weet dat hij voorbij het denken moet gaan. Hij weet ook dat bijna al zijn beste ideeën in hem opkomen op het moment waarop het denken is opgehouden.”

Volker: “In het alledaagse leven brengen we allerlei scheidingen aan: ik en het andere, ik en de ander, mijn verlangen en het verlangde, mijn vrees en het gevreesde, mijn denken en mijn gevoel. Deze scheidingen leveren spanningen, conflicten en zij maken het lijden veel groter dan het is. Volgens de advaita vedanta zijn deze scheidingen er alleen als er een beperkt standpunt wordt ingenomen. Opheffing van dit standpunt is mogelijk door inzicht in de ware aard van de mens te krijgen: een zijn dat helder en ontspannen is, een openheid zonder scheidingen zonder tweeheid. Vedanta stelt: je bent de onbegrensde, non-duale werkelijkheid van alles dat bestaat. Je staat niet apart, los van de wereld, niet los van het geheel, in tegendeel: je bént het geheel.”

Het grote niets
Over dit “grotere” zelf, waar we als mensheid nogal schuw over kunnen zijn, gaat het in advaita. We laten er fantasieën op los en creëren zodoende al die wonderlijke beelden waar een geloof aan wordt geplakt. Of we betitelen het als “het grote niets” of “hemel en God, hel en duivel. Advaita is daarbij ook nog eens enorm paradoxaal aangezien de overtuigingen en zekerheden waarvan je bevrijd denkt te zijn , dan steeds weer opploepen als bewijs dat ook advaita niet absoluut is, en niet kán zijn. En tóch is er een enorm verschil, als dag en nacht, tussen het moment dat je het door dacht te hebben, en het moment dat je het door hebt.

Maar ja, als al mijn  gehechtheden, zekerheden, overtuigingen op het spel staan ? Advaita is ook niet voor iedereen, ook niet voor speciale mensen of aparte mensen, advaita is uiteindelijk voor iedereen, voor speciale én aparte mensen.

Kunt u er nog wijs uit worden? Nee? Dan zit u goed!

Namasté. ( Ik groet het licht in u)

Ik ben hetgene dat weet dat ik ben


Volker Hinten

Wat ik zo bijzonder vind aan mindfulness is de werkzaamheid die deze methode biedt om op een milde, eenvoudige en aandachtige wijze, de kwaliteit van leven te doen toenemen. De toepasbaarheid van deze methode bestrijkt alle levensgebieden (thuis, werk, zingeving, relaties, opvoeding, ziekte etc.) en is voor iedereen toegankelijk.